Takuu kattaa valmistus- ja materiaalivirheet, mutta ei normaalia kulumista tai fyysisiä vaurioita. Kokosimme muutamia esimerkkejä tapauksista, jotka kuuluisivat takuun piiriin  tai menisivät omaan tai vakuutusyhtiöön piikkiin. Jokainen takuuasia on tapauskohtainen, joten esimerkit on keksitty puhtaasti esimerkin vuoksi.

 

Näyttöjen vauriot/viat

Takuu ei kata haljennutta näyttöä tai iskuja näytössä.

Näyttöihin saattaa tulla ns. kuolleita tai kuumia pikseleitä. Valmistajilla on omat ja vaihtelevat ehtonsa, milloin näyttö voidaan huoltaa pikselivirheiden vuoksi. Tähän yleensä vaikuttaa pikseleiden määrä ja/tai sijainti.

EsimerkkiValopöydän päälle tippuu vesilasi ja näyttö menee halki. Vaurio on fyysinen, joten takuu ei kata sitä.

EsimerkkiMerkin X näyttöön tulee yksi kuollut pikseli keskelle näyttöä. Valmistajan takuuehtojen mukaan yksi kuollut pikseli keskellä näyttöä oikeuttaa huoltoon, joten näyttö huolletaan takuun piikkiin.

 

Kosteusvauriot

Takuu ei kata vedestä ja muusta nesteestä aiheutuneita vaurioita.  Osassa kaiuttimissa, valoissa ja led-nauhoissa on IP-luokitus, joka kertoo kuinka tuote on suojattu pölyltä ja vedeltä. IP-luokituksessa täytyy huomioida, että vaikka tuote olisi roiskeenkestävä (esim. IPX4), se ei kestä upotusta veteen. Ja vaikka tuote kestäisi hetkellisen upotuksen veteen (IP67), se ei kestä jatkuvaa upotusta (IP68).

EsimerkkiKahvikuppi kaatuu bluetooth -kaiuttimen päälle. Kaiuttimeen tulee nestevaurio, eikä takuu kata sitä.

 

Käyttö- ja asennusvirheet

Uuden tuotteen haluaa toki heti käyttöön, mutta aluksi kannattaa lukea käyttö- ja asennusohjeet huolella läpi. Takuu ei kata vaurioita, jotka ovat aiheutuneet virheellisestä käytöstä tai asennuksesta.

Esimerkki: Kaiuttimen akku kytketään väärin, ja kaiutin hajoaa ensimmäisellä käyttökerralla. Akku tulisi kytkeä oikein päin ennen käyttöä, joten vaurio on käyttövirhe, jota takuu ei kata.

 

Kuluvat osat ja normaali kuluminen

Monissa tuotteissa on kuluvia osia, jotka tulee säännöllisesti vaihtaa. Takuu ei kata tällaisia vaihdettavia ja kuluvia osia, vaan varaosat on ostettava itse.

EsimerkkiPari vuotta vanhojen kuulokkeiden keinonahkaiset korvapehmusteet alkavat hilseillä. Se on normaalia kulumista, jota takuu ei kata. Kuulokkeisiin voi ostaa uudet pehmusteet.

EsimerkkiUuden kaiuttimen kantokahva jää käteen normaalissa käytössä. Kaiuttimessa on valmistusvirhe, jonka takuu kattaa.

 

Muut fyysiset vauriot

Tapaturmat ja ulkoisen voiman aiheuttamat vauriot eivät kuulu takuun piiriin.

EsimerkkiKuulokket putoavat päästä ja osuvat terävään kiveen, josta ne menevät rikki. Takuu ei kata tapaturmaa.

 

Datan pelastaminen ja ohjelmistot

Takuun piikkiin ei pelasteta laitteista sinne tallennettua dataa, esimerkiksi DJ-kontrollerin sisään tallennetut kappaleet tai valopöytään tallennetut valoshowt. Ohjelmistoja ei asenneta uudelleen, joten suosittelemme pitämään erikseen ostettujen ohjelmistojen lisenssit hyvässä tallessa. Ja muistathan varmuuskopiot datasta!

Jos varmuuskopiot ovat jääneet ottamatta, Discoland ei tarjoa datan pelastamista. Maksullisen palvelun voi tilata huoltoyhtiöltä tai joltain kolmannen osapuolen yritykseltä.

EsimerkkiValopöytä ei enää käynnisty, ja huollossa siihen vaihdetaan osia ja palautetaan tehdasasetukset. Dataa ei pelasteta takuun piikkiin.

 

Vikaa tuotteessa?

Ole takuuseen kuuluvissa tai kuulumattomissa asioissa yhteyttä merkin huoltoliikkeeseen (huolto-ohjeet on listattu tänne). Huoltoliike tekee aina päätöksen, onko vika takuunalainen vai ei. Jos vika ei kuulu takuuseen, huoltoyhtiö antaa kustannusarvion korjauksesta.